Успелите

Иван Димитров: Винаги успяваме да държим запален огъня на Lighthouse

Иван има богат опит в хотелиерската индустрия, където работи от 2003 г. С успешна кариера в хотели от цял свят той решава, че маркетингът е неговата страст. Съосновател е и изпълнителен директор на първия в България и Европа Travel App за мобилни устройства - Lighthouse, чието развитие отвежда българската туристическата индустрия стъпка напред в дигиталния свят. Като гост-лектор на третото издание на TedxVarna, темата на неговата лекция бе "Бъдещето на туризма".

Разкажи ни малко повече за Lighthouse?

Лайтхаус е амбициозен проект, който се опитва да разчупи и дестабилизира модела на дигиталния маркетинг в България. Още откакто Bluetooth обявиха, че работят върху ниско енергийната версия 5 на своята технология, бийкъните започнаха да навлизат в медийното пространство и все повече да „нарушават“ спокойствието в мобилния свят. Използвайки иновацията на бийкън устройствата и факта, че вече 90% от потребителите използват смарт устройства за шопинг, навигация, информация, пътуване и въобще свръзка със света около тях, ние създадохме туристически градски гайд, който ти дава „360“ поглед на заобикалящата те среда.

Големи брандове и малки търговци започнаха да експериментират с тази технология и да поставят бийкъни в своите обекти с цел по-добра видимост на продукта им. Въпреки, че използването на бийкъни се е доказало като добър маркетингов инструмент, ние в Лайтхаус решихме, че искаме да предоставим по-различно преживяване на крайния потребител, като създадем приложение за пътуване, което първо да е полезно за жителите и посетителите на града и чак след това, може би да се опита да свърже бизнеса с потребителя. Местоположението е важен индикатор за контекста, но не е съвсем същото като близостта. Важно е да разберем разликата.

Това, че се намираме в определено местоположение, означава че интересът ни ни е довел дотам, поради множество причини.

Но има голяма разлика в това колко е вероятно да се интересувате от конкретен обект въз основа на това дали сте „в близост“ или точно до него. Представете си, че се разхождате в парка и виждате хубаво цвете. В зависимост от това дали просто го забелязвате отдалеч, или отидете до него, за да го разгледате по-отблизо, разказва много за Вашето ниво на интерес и колко искате да знаете за него, друг е въпросът дали искате и да го помиришете, това вече зависи от самото цвете.

Това прави и Лайтхаус - показва ви цветето наблизо.

Какво те мотивира да създадеш приложението?

От скромният ми 14-годишен опит в туризма съм се сблъсквал с едно доста консервативно мислене, което от своя страна прави и самите разработчици на приложения и решения в туризма да бъдат също толкова, ако не и по-консервативни. През годините съм срещал доста трудности да убедя собственици на хотели, че с малка инвестиция в иновация, могат да спестят пари, време и усилия на служителите си и това да доведе до печалба. За жалост мисленето на голяма част от хотелиерите е краткосрочно, и те искат да видят точна и ясна печалба от определена инвестиция, а иновацията и автоматизацията на човешки труд е неизмерим индекс, или трудно доказуем в краткосрочен план.

Нуждата на бизнеса да се свърже с туриста и туриста да намира бързо и на неговия език информацията, която му трябва в точно определен момент, беше и причината да създадем това решение, знаейки много добре какви трудности ще имаме в бъдеще.

Ние сме огромни оптимисти, което е задължително условие при стартирането на иновативна компания, като нашата.

А какви бяха предизвикателствата, с които се сблъска при създаването ѝ?

Всички трудности, които можеше да се появят, бяха налице - от финансови проблеми, през негативизъм от страна на бизнеса, до това ние самите да успеем да се преборим със собствените си страхове. Каквото можеше да се опита да ни попречи, се изяви. Но, това което е следващия важен елемент след оптимизма, за един Startup, това е търпението. Трябва да имаш търпение и да не се отказваш в трудни моменти, защото нещата рано или късно се нареждат в правилната посока. Добре е, да знаят хората, които се захващат с бизнеса, че трудностите не трябва да пречат на крайната цел.

Чрез постоянство, упорство и голяма доза нахалство, ние успяхме да почукаме на всяка врата, и който не ни отвори от първия път, ни отвори от 120-ия.

Имаше моменти, които трудностите бяха преодолявани, защото нашият екип - аз, Дани Монтиглио, Юлиан Сапунджиев, сме много различни по характер. И нашите различия, бяха най-силната ни карта. Почти нямаше момент, в който и тримата да се демотивираме.

Винаги един от нас успяваше да държи запален огъня на Лайтхаус.

Срещаш ли подкрепа от местните институции в развитието на App Lighthouse?

Твърдо мога да заявя, че институциите във Варна, в частност община Варна, ни помогнаха да стартираме разполагане на мрежата от общински бийкъни.

 Без тяхната подкрепа, нямаше да можем да тестваме устройствата в реална среда и по този начин да валидираме бизнес модела.

Грешно е да се мисли, че няма желание от страна на държавните институции да подкрепят иновациите, защото ние сме живия пример за това. За да се случи това обаче, и ние трябваше да участваме в работни групи, семинари и обсъждания. За да успее една община да локализира, нужните за нея иновации, тя трябва да има подкрепата на жителите и експертите на града. Всеки има участие в развитието на града и всеки трябва да промотира туризма. Не можем да чакаме, някой друг да има всички решения и след това само да критикуваме.

Трябва активно да се включим в процеса, като граждани, а този модел на работа е доказано работещ.

Пример мога да дам с феноменалния успех на кампанията на Исландия '' INSPIRED BY ICELAND”. След изригвания на вулкани и криза, която почти доведе страната до икономически колапс, в момента туристическата индустрия е на първо място по приходи в хазната на Исландия. Всичко това се постигна чрез дигитален маркетинг, обединение на бюджетите на институциите и бизнеса, и огромно количество YouTube клипове на исландци, които канеха туристи в тяхната държава.

Според мен успешната стратегия на България за туризма , а и не само,  отдавна е заложена в нашето държавно мото (произтичащо от белгийското L'Union fait la force): Съединението прави силата. Без да обединим сили, няма как да бъдем конкурентни на световните мастодонти в туризма.

Бе поканен за гост-лектор в третото издание на TedxVarna. Каква беше твоята тема и би ли ни издал малко от нея?

Моята тема беше със заглавие '' Бъдещето на туризма''. След направения от мен бърз search на темите в TED, въобще по света, забелязах, че почти няма теми за туризма, затова реших, че бих искал да насоча вниманието на аудиторията към един доста пропускан елемент. Какво всъщност е туризма? И засегнах темата за ескейпизма на обществото ни.

Туризмът, като най-големият инструмент за избягване от реалността, води огромен на брой иновации след себе си, които обаче произлизат от грешните причини. В днешния свят всички се вълнуваме от иновациите при транспорта (hyperloop, ракетите за туризъм на Virgin Galactic), базите на Луната и Марс, виртуалната реалност, която един ден ще ни заведе до най-отдалечените точки на планетата ни, докато просто си стоим вкъщи. Изкуственият интелект ще бъде нашият най-надежден асистент в ежедневието и роботи ще купуват продуктите, които са ни нужни.

Но това ли е бъдещето на туризма? Защо искаме да избягаме от планетата си? И защо искаме някой друг да ни подрежда деня?

Темата на ноемврийското издание на TedxVarna бе „Chain Reaction“ - взаимосвързаност, последователност, въображение и живот. Коя лекция за теб бе извор на вдъхновение?

Всяка от лекциите ми донесе вдъхновение, по един или друг начин. Радвам се, че успях да бъда част от този ден и се надявам, че нашите думи наистина ще предизвикат верижна реакция в ума на хората и ще ги мотивират да бъдат дръзки в идеите си, постоянни в изпълнението им, а пътят до успеха ще ги научи преди всичко да бъдат смирени и да запазят човешкото в себе си. Скоро човещината може да се окаже най-редкия елемент в нашия автоматизиран свят. Така, че пазете я!

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Емануела Найденова

Фотографът зад People of Pernik, съосновател е на литературния проект Градски Легенди Перник и разказвач на истории, влюбен в Синеморец и всичко шарено и Handmade.

Оставете коментар

0 коментара