Успелите

Константин Димов от Formula Students: В България има будни студенти - такива сме и ние!

Настанете се удобно и затегнете коланите. Ускорението ще е кратко, а пътешествието вълнуващо.

Създаването на болид е комплексен процес, включващ много различни научни и инженерни умения. И не, нямам предвид онзи ярък метеор наречен болид, а един друг вид метеор, който профучава пред уголемените зеници на зрители по време на състезанията от Формула 1. Конструкцията на бързите и яростни коли е сплав от физика, материалознание, математика, аеродинамика, информатика, химия и още много други. Осъществяването на всичко правилно изисква деликатното балансиране на всички сили.

За студентите, които се интересуват от наука и инженерство, най-добрият начин да разберат занаята, е като си изцапат ръцете. Точно това е и замисълът, който стои зад Formula Students – формат, който дава възможност на различни екипи от университети по света да проектират, създадат и да се състезават със свой собствен болид. Освен, че ги учи на технически умения, чрез проектите си студентите се сдобиват и с много други ценни знания - като дисциплина и работа в екип. Това, също така, е и шанс младите таланти да бъдат забелязани от "големите акули".

И тази година, за 20-и пореден път, студенти от над 50 държави са в трепетна подготовка, преди да премерят сили на емблематичната писта Силвърстоун в Обединеното Кралство. България също има своите достойни представители - Formula Students Bulgaria. Места също така са си извоювали и в Италия и Чехия. Това, което започва като състав от 5 човека през 2014 г., в момента начислява 40-членен екип.

Прогресията в отбора от количествено естество не се отнася само до броя хора. Макар и обратнопропорционална, тя се отнася и до самият болид. Съвсем просто казано, екипът успява да свали 100 кг от теглото на първия създаден автомобил спрямо втория. И понеже оптимизирането на вече измисленото не е достатъчно предизвикателно, отборът се амбицира да създаде единствени по рода си, специално направени елементи за своя следващ състезателен метеор.

След 4 секунди ще се движим със 100 км/ч, а докато адреналинът се плъзга по вените ни, ще си поговорим с Константин Димов, в чиито гени са закодирани високи скорости и екстремни усещания. Константин се състезава смело в маунтинбайк дисциплината "downhill" от малък, което със светкавична скорост го изстрелва към нови и нови върхове. На 22 години той вече е капитан на отбора на Техническия университет в София. 

Как се управлява отбор от 40 човека?

Отговорът се състои в една дума – ТРУДНО. На тази възраст всеки е много различен. Все още вятър ни вее на бял кон и като цяло е много трудно за студент да се съсредоточи в правенето на едно нещо. Когато формирахме новия отбор през септември, търсех хора с желание и хъс. Знанията бяха бонус. Кандидатстваха около 80 човека. Цедката - специален тест + времето досега - ги свежда до активни около 40 човека в момента. Интересното е, че сме разделени на 6 отделни екипа в рамките на отбора и всеки има свой собствен тийм лидер. Сами разбирате, че един човек – капитана – няма как да бди над всички 40+ човека.

Успявате ли лесно да комбинирате идеите за различните аспекти на болида?

В отбора много държим на добрата комуникация, тя е ключът към успеха.

Трябва да говорим на един език и да се разбираме еднозначно. Когато обсъждаме някакво ново технологично решение или идея е важно да можем да защитим нашето мнение, защото рискуваме дискусията да се превърне в класическа тема от някой авто форум, където всички са “кой е по-по-най”. В крайна сметка сме бъдещи инженери, а не викачи!

На какво ви научи през годините Formula Students?

Дори и след напускане на отбора, “Formula Student” не спира да бъде източник на нови знания. Постоянно си правиш препратки към неща, които си видял, чул, научил и им намираш ново приложение. Като цяло едно от най-ценните качества, които се добиват са това да работиш в екип и в срок.

Всеки пропуснат СРОК се наказва с отнемане на точки от крайния резултат в състезанията от сериите. Всяко едно забавяне е пропуснато време за тестване. Това научихме по трудния начин миналата година в Италия.

Кое е най-голямото предизвикателство, с което предстои да се сблъскате през 2018 г.?

Предизвикателствата са повече от всякога. Тази година вече се квалифицирахме да участваме във Великобритания и Чехия. Изчакваме резултатите от Испания. До момента не сме били в нито една от трите държави, което само по себе си е огромно логистично предизвикателство. Докато не вкусим от местния въздух за първи път, няма как да знаем на 100% какво да очакваме. Продължаваме да гоним резултат в топ 20 на състезанията и много се надяваме този сезон на поне едно от тях да го постигнем!

Колкото до България, искаме все повече хора да знаят за нас и да се гордеят с нас, защото има будни студенти в България - такива сме и ние!

Бързи, рискови и яростни или прогресивни и стабилни?

Всички знаем приказката за “златната среда”, там е истината. Лично за мен, гледам да се раздавам на максимум винаги когато мога, стига ми да виждам смисъл в това, което правя, другото няма значение!

Ники Лауда или Джеймс Хънт?

Две абсолютни легенди от една нереална епоха за F1. Дълбок респект и към двамата. Лично за мен, ако искаш прецизност, елегантност и интелект - избираш Лауда. Ако искаш имидж на плейбой, живеещ за мига, раздаващ се във всеки един момент и имаш АДСКИ големи топки, то твоят човек е Хънт!

Как изглежда болидът от бъдещето?

Най-вероятно електрически, вижте Formula E!

Кой професионален състезател (жив или мъртъв), би избрал да се състезава с изработен от вас болид?

Списъкът е безкрайно дълъг. Най-вероятно някой от “турбо ерата” на F1 като Вилньов или Сена. Тези хора са били извънземни. Болиди с 1200+ к.с. и почти никакви обезопасителни мерки. Какъв усет трябва да са имали, за да карат на ръба?!

Колко бързо е бързо за теб?

Със сигурност по-бързо отколкото за средностатистическия човек.

Признавам си, че скоростта ми действа като наркотик.

Ако имам възможността, ще карам и най-бързата кола, болид, самолет, няма значение. Все пак пристрастените имаме нужда от все по-големи дози!

Успехът е...

Нещото, което те съпровожда когато си целеустремен, трудолюбив и подготвен за всяко възможно обстоятелство. Успехът е нещото, което ни мотивира и ни кара да бутаме напред!


Може да проследите развитието на отбора на facebook страницата им, както и в instgram. Ние им пожелаваме успех и попътен вятър на предстоящите участия. Гордеем се с толкова будни и целеустремени студенти!

 

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Цветелина Игнатова

Аз съм Цвети и съм цветна – понякога буквално, но най-вече преносно. Парадокси и контрасти често се бият в мен и се надявам Фицджералд да е бил прав с определението си за първокласна интелигентност. Някъде извън зоната на комфорта, но в рамките на възможностите си, намирам всичко, което не съм знаела, че търся, но все пак ми е липсвало.

Оставете коментар

0 коментара