Мирослав Михайлов: С CarAmigo и споделянето на автомобили връщаме доверието между хората
Мирослав Михайлов е българинът в интернационалния екип на международната платформа CarAmigo. Тя предоставя възможността всеки потребител да сподели личния си автомобил за ползване от приятели и непознати и така да спести част от разходите по него и то безрисково (с автокаско, осигурена безплатна пътна помощ и сигурна система от защити и гаранции).
Българо-белгийският стартъп започва дейността си в Белгия преди малко повече от 2 години, а днес вече функционира на няколко европейски пазара. И има потенциала да реши редица проблеми - задръстванията, липсата на паркоместа и замърсяването.
Още – от самия Мирослав.
Какво е CarAmigo?
Платформа за споделяне на автомобили между частни лица. Базира се върху принципите на икономиката на споделянето, според които собствеността води до загуба на ресурси, докато споделените блага спестяват пари и превръщат разходите в активи. CarAmigo е шанс вместо да имаме, да споделяме. Вместо да се пазим, да се доверяваме. Вместо да разхищаваме, да оптимизираме.
Как създадохте CarAmigo?
В настоящия екип на CarAmigo работим заедно по различни проекти вече над 8 години - от предоставянето на справочни услуги по телефона и управление на кол центрове, до изработване на бази данни, които да се ползват за верификация при онлайн продажби. В края на 2013 година се чудехме с какво още да диверсифицираме портфолиото на бизнеса. Тъй като всички живеем в различни държави и виждаме развитието на споделената икономика, решихме да пробваме с CarAmigo.
Според статистиката, всеки трети българин иска да има собствен бизнес. Какво остава скрито за онези, които още нямат?
Успехът на един start-up, пък и на каквото и да е начинание, почти винаги е свързан с отдаденост, компромиси, многобройни часове работа и лишения. Затова моята препоръка към всеки стартиращ би била да помисли освен за бизнес стратегията, и за баланса между полезното и приятното.
Каква е най-честата ти мисъл, свързана с CarAmigo?
В нашия екип аз се занимавам с бизнес развитието, комуникацията с партньорите застрахователи, фирмите предоставящи пътна помощ, обслужването на клиенти и продуктовото развитие. Основният ми фокус е в това как да направя услугата по-добра, по-достъпна за широк кръг хора и по-лесна за използване от потребителите. Това е и най-честата ми мисъл – какво и как може да се подобри.
Моментът, в който повярва, че идеята ще успее?
От самото начало вярвам, че CarAmigo ще бъде успешен проект. Цифрите говорят сами за себе си - за година и половина имаме над 800 регистрирани автомобила в Белгия, 400 в България и съответно 11000 и 1000 потенциални наематели.
Същевременно във всяка държава имаме различен застрахователен партньор. Фактът, че такива гиганти в застраховането, като Axa Белгия (чрез дъщерно дружество), Groupama (чрез българското си дружество) и отскоро Tranquilidade, Португалия, ни подкрепят, говори сам по себе си.
Как визията ти за бъдещето се промени, когато създадохте компанията?
С CarAmigo, може би открихме начин, по-който наистина да бъдем полезни на обществото и това ни прави по-щастливи.
Коя е най-голямата ценност на платформата според теб?
Аз лично смятам, че платформата е ценна с три основни неща:
1. Кара ни да осъзнаем, че не сме роби на собствеността и ни дава възможност да се възползваме от нея, докато не я ползваме, конкретно от автомобила.
2. Практически, благодарение на платформи като нашата, в големите градове могат да се разчистят свободни пространства, тъй като собственици на неизползвани автомобили ще решат да се разделят с тях.
3. Създават се запознанства и съответно се връща доверието между хората, което някак си се изгуби в последните години.
Какво е бъдещето на споделената икономика?
Споделената икономика винаги е съществувала под една или друга форма, но хората не са ѝ обръщали такова специално внимание, както сега. Например, днешните кооперации, наследници на комунистическите ТКЗС-та, също са част от нея. Днес голямата нейна част е свързана с мобилността, а именно car sharing, ride sharing, споделяне на велосипеди и паркоместа... Според различни проучвания до 2020 делът ѝ в световната икономика на транспорта ще бъде между 4 и 20 млрд. долара в световен мащаб.
А на CarAmigo?
Ние сме на този пазар, за да се развиваме. Имаме конкуренти, но и те тепърва ще се развиват. Съществува възможност да имаме все по-добри партньорства с големите производители на автомобили, както се случва в Белгия. Там в последните месеци Ford, General Motors, Toyota, Volkswagen Renault-Nissan и няколко други бранда създадоха специални платформи и отделни звена, които целенасочено се занимават с решения за споделена мобилност.
Кое е общото между всички европейски държави, в които преговаряте за присъствие или присъствате?
Навсякъде първоначално партньорите, с които говорим, казват „много интересна и иновативна идея, но първо да видим как ще потръгне и тогава ще участваме“. Потребителите пък ни посрещат с „Ооо, тук колата е като жената, няма шанс да потръгне“. Всички искат първо да видят, да се уверят, че работи и тогава да се включат. А всъщност няма нищо страшно, тъй като сме осигурили достатъчно гаранции, които да защитят собствеността на хората, както и интереса на ползвателите.
Говорил съм с десетки потенциални партньори в доста държави и не усетих да има голяма разлика в мисленето. Ако трябва да направя сравнение, може би някои са една идея по-склонни да рискуват.
Ако знаеше, че 100% ще успееш, какво би направил?
Бих инвестирал в по-голям дял от компанията.
Как се работи в международен екип, разпръснат между няколко държави и континенти?
Тъй като работим по множество проекти вече доста години, сме постигнали добро разбиране и синергия. Ежедневно комуникираме основно чрез конферентни разговори и както често се шегуваме, разбираме се и между редовете на имейлите.
Разкажи ни за основателите на CarAmigo.
Екипът ни е окомплектован от индивидуалности с опит в различни сфери, което ни помага, освен да имаме поне по един експерт във всяка част от бизнеса, и взаимно се допълваме, като решенията се вземат задължително чрез допитване.
Основателят на CarAmigo, Алекс Гашар, е французин, живеещ в Белгия. Сериен предприемач, като настоящият му проект е третото успешно начинание. Преди собствения бизнес, има защитена докторска степен от университета в Ротердам и сериозен опит в мултинационални компании.
Лоран Баке е типичният фламандец - изключително прецизен към детайлите, тъй като се занимава с финансите на втората поред компания, в която участва.
От България работим аз и Тим Гюбел – белгиец, продуцент на няколко български групи, творческа личност и двигател на маркетинг стратегията на компанията.
Имаме и двама съоснователи. Единият - Паскал, базиран в Белгия, който отговаря за сигурността и за това платформата да е онлайн 24/7 и Фрасоа-Ксавие, който предпочита да работи от Сенегал и да ръководи малкия ни, засега, екип от софтуерни инженери от там.
Вече са осъществени стотици сделки между хора, разкажи ни за интересни казуси, които са възникнали.
Противно на твърденията и разбирането „как ще си дам колата на непознат“, факт е, че честотата на произшествията и техническите проблеми, при наемането на автомобил от частно лице е много по-малка, отколкото при класическите фирми за наем на автомобили.
Първата причина е, че при регистрация потребителите се проверяват от нас и нашите партньори на няколко нива. След като се включат в тази да кажем общност, двете страни - наемател и собственик, се оценяват една друга, което впоследствие улеснява следващия наемател или собственик да подходи с по-голямо доверие, към човека, който стои срещу него. И на трето място, потребителите се грижат за автомобила, като за свой, защото го наемат от частно лице, а не от мултинационална фирма.
В последно време забелязваме, че много от потребителите държат да наемат всеки път един и същ автомобил - явно се установяват дългосрочни взаимоотношения. Разбира се, има и няколко наемодатели, които приготвят за наемателите си специални напитки, подготвят подаръци, показват много специално отношение.
Душата на CarAmigo е човешкият фактор. Как се отразява това на бизнес модела?
Без потребителите ние ще сме поредният уебсайт, или поредното мобилно приложение в мрежата с красиви картинки. Опитваме се да създаваме един продукт и услуга, която едновременно да спести на хората средства, време и да направи мястото където живеем по-добро.
Ползваш и други услуги от споделената икономика?
Най-често ползвам платформата за споделяне на апартаменти Airbnb като наемател и споделям автомобила си, разбира се, на CarAmigo.
Най-големият успех на CarAmigo?
Трите ни първи успеха са пробивите в три европейски държави - Белгия, България и Португалия. Създадохме партньорства с големи компании като Ford, Axa, Groupama и т.н. Убедихме белгийската Национална агенция по приходите да сключи сделка с нас в полза на потребителите. Дори накарахме белгийска община да отдаде чрез нас автомобилите си на гражданите! Но като цяло смятам, че най-големият успех тепърва предстои.
Какво според теб задължително трябва да променим, за да сме по-добра държава и какво не би искал никога да се променя?
Не мисля, че нещо трябва да променяме. Трябва да станем по-концентрирани в това, което правим, да си гледаме работата, да спазваме законите, да си плащаме данъците и всичко ще си дойде на мястото.
Защо бизнес в България?
Е, как защо? Защото това е моята Родина!
Не се колебайте да ни изпращате предложения за интервюта в различните ни категории на contacts@uspelite.com. Включете имената на човека, който предлагате за интервю, кратко негово представяне и начин за връзка под формата на e-mail адрес/ акаунт в социалните мрежи и/или телефонен номер.