Младежите зад стартъпа Push: Да имаш бизнес, е едно от най-трудните неща
През април 2022 г. в AppStore беше лансирана платформата Push Marketplace - едно по-различно приложение за продажба на дрехи втора употреба. Приложение, в което не само можеш да продаваш дрехи, но също да събираш последователи и харесвания. Основатели на платформата са Илиан, Любо и Симо. Млади предприемачи, които не се страхуват да преследват целите си, въпреки всички трудности, пред които ежедневно се изправят. Симо поема по друг път, но Илиан и Любо усилено продължават да развиват платформата. Ето какво разказаха младите предприемачи пред Uspelite.bg:
Как се роди идеята за Push?
Илиан: Идеята за Push се зароди при едно от ходенията ми на бригада в Щатите. Преди това се бях занимавал с препродаването на дрехи втора употреба, които взимах от физически магазини за втора употреба и после препродавах с малка печалба онлайн. В един момент обаче станахме прекалено много хора, които се занимават с това през 2018 г., когато бях в Америка, видях една тяхна платформа за препродаване на дрехи и си казах, че това трябва да се направи и в България.
Любо: Идеята беше оригинално на Илиан, но с времето и съвместната ни работа тя придоби смисъла, който има в момента благодарение на всичко, което правим заедно.
Откъде се познавате? Идеята за платформата ли ви събра?
Илиан: С Любо сме родом от един град - Кубрат. Една вечер бяхме в обща компанията и един от моите приятели, който знаеше, че искам да създам приложение, се обърна към мен и каза: "Знаеш ли, че това момче, ей там, е много добър програмист и май прави някакви приложения?" Преди това с него си знаехме само имената. Тогава се запознахме по-детайлно и вече няколко месеца по-късно работихме заедно по Push.
Любо: Не познавах Илиан лично, докато не решихме да започнем работа по проекта. Очакванията ми, че това ще се превърне в нещо сериозно, изобщо не бяха високи.
Защо избрахте да създадете точно платформа за продаване на дрехи?
Илиан и Любо: Имахме няколко цели в началото.
Искахме да направим нещо, което не е правено досега в България, търсихме иновацията.
Знаехме, че тази индустрия е огромна, и дори и с вече наличната конкуренция, пак ще има място за нас. Искахме да създадем една истинска общност, или както ние казваме "къмюнити" от млади хора, които се интересуват от дрехи, хубава музика, качествени партита и като цяло от тази субкултура. И не на последно място, по този начин допринасяме за по-малкото замърсяване, причинено от бързата мода.
Какви трудности срещнахте по пътя и как се справихте с тях?
Илиан: О, трудностите започнаха още от първата ни среща като тийм. Минахме през какво ли не. Дълго време бяхме без пари и се чудехме какво да работим, за да може да развиваме Push заедно. Аз напуснах работата си още в самото начало. Любо напусна университет. Вероятно сме изпуснали много неща, които за хората на нашата възраст са напълно нормални. Излизания с приятели, купони, почивки, но не е лесно да си предприемач в началото на 20-те си.
Любо: Най-големите трудности, които продължиха прекалено дълго, бяха свързани с финансите ни. Постоянният стрес от това ни пречеше да сме фокусирани на 100% върху проблемите, които излизаха при работата ни върху платформата. Въпреки това смятам, че успяхме да се справим много добре. Да станеш съдружник с напълно непознат човек, също се оказа предизвикателство. Наложи се да напусна и университет, за да се фокусирам напълно по проекта. Това беше много труден момент за мен, тъй като семейството ми не беше много щастливо от този избор.
С какво Push спечели хората, за да стане едно от най-теглените приложения в App Store?
Илиан и Любо: Познаването на пазара, както и какво искаме да дадем като добавена стойност, винаги ни е помагало много.
Знаем как да събудим интереса на потребители ни, как да ги накараме да изтеглят приложението и също как оптимално да го използват.
Не малко известни личности вече продават ексклузивно дрехите си в Push и това дава много добри резултати.
Какви са кариерните ви планове от тук насетне?
Илиан: За мен определено Push не е стигнал дори 20% от потенциала си. Имаме толкова много да го развиваме още. Все пак сме само в България към момента, а плановете ни са да направим едно голямо къмюнити от хора на целия Балкански полуостров.
Любо: Пред мен се отварят всеки ден нови възможности и предизвикателства предвид ролята ми в Push, като нещото, което целя е балансът между това да управлявам бизнес и да развивам техническите си умения в сферата на програмирането. Тези две неща ме мотивират да покорявам нови върхове и ме карат да се вълнувам за бъдещето ми в Push. Сигурен съм, че този проект може да се превърне в един от най-големите в Европа, защото Push не е просто приложение.
Ако трябва да опишете Push само с една дума, то коя би била тя?
Илиан: Мечта.
Любо: Страст.
Какво бихте посъветвали младите хора като вас, които имат амбиции и също искат да станат предприемачи?
Илиан: Да не спират да преследват целите си и да знаят, че въобще не е лесно.
Да имаш бизнес, е едно от най-трудните неща, с които можеш да се захванеш, но с правилната визия, желание и готини хора покрай теб, всичко е възможно.
Любо: Да излязат от ада на безкрайното четене и слушане на “мотивиращи” подкасти и гурута и просто да започнат да правят това, за което мечтаят. Когато знаеш какво те мотивира и какво ти харесва, предприемчивостта в теб сама ще те открие, просто трябва да вярваш много силно в себе си и въпреки всичко, което ти поднася живота, да продължаваш да се изправяш.