Олга Склиар и Цветелина Грозданова от Launchee: Win-Win предприемачеството е това, което успява
Launchee е модерно и уютно пространство в центъра на София, предлагащо високотехнологично оборудвани зали за присъствени, онлайн и хибридни събития, а също и онлайн излъчване на живо (стрийминг) от всяка локация в България. През последните 3 години Launchee се превърна във водещ доставчик на стрийминг услуги в България, както и в един от лидерите в бизнеса при организирането на завладяващи и интерактивни онлайн и хибридни събития. Част от клиентите им са организации, като WWF, Unicef, АЕЖ, фондация Glas, компании, като Toyota, Porsche, HPE, Kaufland, Lidl, Billa, Postbank, UniCredit, BNP Paribas, BESCO, Tesy, AstraZeneca, Bosch, Vichy и много други.
Днес ще си поговорим с Олга Склиар, собственик и изпълнителен директор на Launchee, и Цветелина Грозданова, която от 2020 г. поема изцяло бизнес развитието на компанията.
Олга създава Launchee в края на 2019 г. заедно със съпруга си, Антъни Иванйес, като в самото начало целта на пространството е да се превърне в център за провеждане на различни обучения с фокус IT, Fintech, предприемачество, развитие на знания, но също и в място за среща на „вдъхновители“ и „двигатели“, милеещи за модерното и „умно“ развитие на София. Сега нейната задача е да следи за успешното финансово представяне на компанията и да насочва правилно ресурсите на организацията, особено в моменти на предизвикателства.
Цвети има за задача да се справи с предизвикателната среда (развитие на събитиен бизнес по време на COVID), да изгради бизнес план за развитие, план за маркетиране и комуникация на новия бранд, да събере работещ и задружен екип, да създаде мрежа от партньорства и клиентска база, както и да поеме оперативната дейност на компанията.
Помага ли Ви България с бизнес средата си?
Олга: В сферата на нашата дейност партньорската бизнес среда е доста подкрепяща. Launchee е член на редица бизнес организации и асоциации, като BESCO, CCI France Bulgarie, British Bulgarian Business Association, от които срещаме съдействие от самото начало на нашето съществуване. Препоръките от наши бизнес партньори и клиенти са един от основните канали за комуникация на нашите услуги. Освен това възможностите за редовни срещи и нетуъркинг събития също са от голяма помощ за стартиращи бизнеси. Така че да, бих казала, че бизнес средата в България е подкрепяща – от страна на самия бизнес – и не чак толкова подкрепяща, когато говорим за големи институции и подкрепа от държавата. Но когато знаеш какво и как правиш, не е нужно да разчиташ на държавата и институциите.
Да си предприемач, дарба ли е, или проклятие?
Олга: Бих казала и двете. Да си предприемач, означава да притежаваш една специфична настройка на ума и съзнанието, да кипиш от енергия, желание за работа, която всъщност за теб невинаги е работа, а по-скоро трябва да бъде мисия и удоволствие. Да си предприемач, означава в главата ти непрекъснато да прескачат идеи и да можеш да прецениш за кои от тях си струва да поемеш риска, да напънеш сили и да пробваш докъде можеш да ги развиеш. Т.е. предприемачите са творци. Непоправими творци. В същото време те са рискови личности. Предприемачеството може да се определи и като някакъв тип зависимост, пристрастеност, непрекъсната рулетка, в която се включваш и понякога не успяваш да прецениш правилно кога да спреш. В този смисъл, това е едно „малко проклятие“, което е хубаво да можеш да владееш.
Как Вашият избор променя средата?
Цвети: В Launchee сме иноватори и приобщители. Такава е и нашата история. В началото бяхме подготвени за тотално различна среда на работа и функциониране – да предоставяме зали и пространства за събития, срещи, обучения, съвместна творческа дейност. За щастие или не, нашият старт съвпадна със старта на COVID пандемията в България и бяхме реално подтикнати от самите обстоятелства да намерим начин, чрез който да променим средата, за да съществуваме, но и да предоставим на потенциалните ни клиенти възможност да продължат да „случват“ своите планове и събития, но в нова – онлайн или хибридна – среда.
Изключително бързо и професионално насочихме всичките си сили в изграждането и развитието на стрийминг услугите ни, съдействието в организация на онлайн и хибридни събития, подкасти, онлайн обучения и хибриден формат на бизнес срещи. И това беше успешна трансформация, която ни превърна в лидери на пазара при предоставянето на услугите онлайн излъчване на събития и съдържание. Този своеобразен редизайн на средата беше успешен както за нас, така и за нашите клиенти и партньори, много от които запазиха този формат на събития и след края на пандемията.
В началото всеки има нужда от помощ. Кога е моментът един предприемач да започне да помага на другите?
Олга: Взаимната помощ трябва да се случва още от самото зараждане на определен бизнес или идея. Win-Win предприемачеството е това, което успява. Да, в началото някои организации ни подадоха ръка, но в същото време и ние подадохме ръка на много. Организирахме и продължаваме да организираме събития с много НПО с фокус развитието на София, опазване на околната среда, обучение, детско развитие, здравеопазване, младежки дейности, личностно развитие. Също така, в самото начало на нашата дейност предлагахме и доста възможности за изцяло партньорско предоставяне на нашите услуги на такъв тип организации. Така че да, един предприемач трябва да бъде готов да помага винаги, не само когато има в изобилие.
Кога е моментът да се откажете от една идея?
Олга: Тук отново се връщаме малко на темата с обсесията на някои предприемачи и невъзможността да прецениш кога да спреш. Важно е да можеш ти да контролираш бизнеса, а не той теб. И да, когато след няколко опита наистина загубиш значим ресурс, важно е да спреш и да се насочиш към него друго. Да не затъваш в дългове, да бъдеш коректен както към партньорите си, така и към себе си.
Цвети: Тук аз бих добавила също нещо много важно: Когато загубиш мотивация и енергия за даден тип идеи, смятам, че тогава също трябва да си готов да спреш и да промениш коренно нещата. Предприемачеството е вдъхновение и творчески процес (в допълнение към материалното му измерение). Когато дадена дейност вече не те вдъхновява, а за теб е просто начин да изкарваш пари, но желанието за работа липсва и нещата се случват насила, тогава е по-добре да смениш посоката. Което невинаги е точно отказване, но просто своеобразно ново начало. А бизнесът – ако е работещ и успешен, може да бъде поет от друг.
Какво НЕ бихте направили, ако бизнесът го налага и/или изисква?
Цвети: Тук имам много ясен и кратък отговор: не бих проявила нелоялност към партньор, колега или клиент. При никакви обстоятелства. Бизнесът може да наложи много неща, но нелоялността е въпрос на морал и цялостна настройка. Не мисля, че некоректно отношение с цел печалба от дадена ситуация може да бъде позитивна крачка в дългосрочен план.
Разкажете за някоя наистина трудна ситуация, с която смятате, че сте се справили успешно.
Цвети: Може би тук си струва да разкажем накратко за нашата история, която ни постави пред предизвикателство точно на ниво зародиш. Launchee отваря врати в началото на 2020 г. – момент, в който целият събитиен бизнес е блокиран от COVID пандемията. По предварителен план функцията на пространството е да се превърне в място за обучения, конференции, форуми и срещи, своеобразна средищна точка за будни компании, хора и организации, които работят за смисленото, съвременно и устойчиво развитие на градската и бизнес среда. За съжаление или не, работата под условията на COVID ограничения поставят под въпрос първоначалните планове на собствениците още на самия старт.
Необходимо е бързо решение, което да смени или допълни посоката на бизнес развитие и в същото време да представи по интересен начин новата локация за събития в сърцето на София. Това е моментът, в който малкият, но изключително задружен и изпълнен с енергия екип на Launchee решава да фокусира усилията си върху предлагането на услуга онлайн излъчване / стрийминг на събития и домакинство на онлайн и хибридни срещи, конференции, форуми, обучения, дискусии, уебинари, подкасти. В резултат непрекъснато подобряващото се качество на услугата, отдадеността на екипа и високата обратна връзка от страна на клиентите, за 3 години Launchee се превърна във водещ доставчик в сферата на услуги, които предлагаме.
Как си представяте Вашия бизнес след няколко години?
След няколко години мечтаем да видим Launchee като водещ доставчик на стрийминг услуги не само в България, но и в цяла Европа. Една от главните ни цели е да разширим обхвата си и да предоставим висококачествени стрийминг услуги от всяка локация, което би позволило на клиентите ни да създават и споделят своите неповторими събития и преживявания с екипите или публиката си, където и да се намират те.
Друга основна цел е да създадем още по-разширено студио с възможност за заснемане и излъчване на големи видео продукции, включително с участието на жива публика. Така, комбинирайки в по-голям мащаб силата на присъствените и онлайн формати, ще можем да подпомогнем създаването на нови незабравими преживявания.
Една от ключовите ни цели е създаването на собствена медийна видео стрийминг платформа. Тази платформа ще бъде фокусирана върху документални предавания /формати/ и обществени теми в сектори, с които интензивно работим от създаването си – образование, здраве, опазване на околната среда, устойчиво развитие, младежки активности, здравословен и качествен начин на живот, както и личностно развитие. По този начин се стремим да направим положителна промяна в обществото, въздействайки благотворно върху живота на все повече хора.
Паралелно с това, нашата цел е да станем водещ подкаст създател със собствена подкаст платформа и успешни собствени подкаст формати. Познаваме добре силата на аудио/видео съдържанието и сме решени да използваме този медиен канал, за да представим интересни и вълнуващи истории, да разглеждаме актуални теми и да изграждаме ценни връзки.
И не на последно място: след няколко години си представяме Launchee да бъде „космическият кораб“ на един пораснал, задружен, енергичен и все така всеотдаен екип!
СуперВъпрос: Как вашият уебсайт помага за развиване на дейността ви?
Цвети: Уебсайтът ни е един от основните канали, чрез които маркетираме нашите услуги. Влагаме много усилия и старание в подобряването на неговите позиции по отношение на SEO. Считам, че инвестицията в качествена агенция или професионален екип, които работят фокусирано и обосновано върху SEO на даден уебсайт, абсолютно си струва, дори е задължителна. При наличие на толкова силна конкуренция и все по-голяма дигитализация и онлайн присъствие на компаниите, инвестицията в качествен уебсайт, неговата поддръжка и SEO дори не трябва да стоят като въпрос.