Тайната на успешните продажби от изпълнителния директор на OLX - Камен Янкулов
Камен Янкулов е изпълнителен директор на OLX.bg от началото на април 2017, а преди това в продължение на 6 години отговаря за търговската политика на сайта. Янкулов има солиден опит в сферата на рекламата. Той е едва на 31 години, а вече управлява един от най-посещаваните български сайтове с над 2 милиона регистрирани потребители.
Как се насочихте към сферата на рекламата и продажбите?
Аз съм полиграфист по образование - една интересна професия, която много уважавам. Също така продължавам да защитавам печата и хартията, като нещо, до което хората трябва да продължават да имат достъп.
Попаднах в рекламната индустрия случайно, а още по-случайно започнах да се занимавам с търговска дейност. След краткия ми досег с полиграфическата индустрия, бързо осъзнах, че това не е сфера, в която искам да се развивам и потърсих нещо ново.
И до днес си спомням, как бях на 20 години и трябваше да взема важно решение къде и с какво искам да се занимавам.
Бях одобрен и имах предложения за работа в две компании – позиция в маркетинг отдел на банка и търговска позиция в рекламна агенция. Избрах второто, защото ми се искаше да се срещам с различни компании, да уча нови бизнес модели и като цяло да имам свободата да избера подхода и начина на общуване, както аз намеря за добре. Натрупах опит, а след това попаднах в търговския екип на Нетинфо - компания, която е добре позната с няколко популярни бранда в България.
Преди малко повече от 6 години бях поканен да изградя от нулата рекламната стратегия и политика на Продавалник, което беше доста предизвикателна задача предвид все още малкия мащаб на платформата, а също и фактът, че онлайн рекламата обикновено се асоциира с медийно съдържание. След около 3 успешни години, поех изцяло търговската стратегия на компанията, като възможността пред мен беше да изградя и развия търговски екип, да добавя нови продукти в портфолиото и всичко това да постигне устойчив финансов ръст.
Какви са най-търсените стоки в страната?
Най-търсените стоки винаги се променят според ситуацията и времето. Варират в зависимост от сезона, гео-локацията, официални празници (като Коледа, Свети Валентин, 8-ми Март) или пък нови технологии, които излизат на пазара. Разбира се, компании като нашата, които обслужват много потребители (над 1,6 милиона всеки месец) могат да предвиждат тези зависимости освен заради мащаба си, то и заради опита, който имат. В периода, в който се намираме – в началото на есента, обикновено най-търсеното съдържание при нас е свързано с различни видове услуги (ремонтни дейности, курсове и уроци, почистване и т.н.), наеми и мебели – поради започването на новата учебна година на студентите, авточасти – след усиленото пътуване през лятото всеки има нещо, което трябва да оправи.
Как OLX се справя с недоверчивостта на българския потребител към електронната търговия и онлайн плащанията?
На мнение съм, че недоверчивостта на българския потребител към електронната търговия и онлайн плащанията е силно преекспонирана, а според мен българският потребител е като цяло силно подценен. Мисля, че има сериозно развитие и в двете посоки, но разбира се има още много какво да се направи.
В отговор на въпроса – самият факт, че толкова много години OLX е сред трите най-посещавани български сайтове, говори, че българинът знае, че онлайн може да намери много по-голямо разнообразие и на много по-изгодна цена отколкото офлайн.
По отношение на онлайн плащания – те също имат сериозен ръст в последните години. Много българи пазаруват и в чужди платформи за електронна търговия, а там единствената опция е онлайн плащане.
И все пак смятам, че има много над какво да се работи, за да можем да спечелим доверието на по-голям брой онлайн потребители. Както от гледна точка на технологично развитие на компаниите, така и от гледна точка на банкова индустрия и възможности за потребителите. Знаете, за догодина е планирана обновената политика за защита на лични данни, която ЕС ще наложи (GDPR) и това със сигурност ще помогне за повече сигурност при онлайн плащанията, а с това електронната търговия може само да спечели.
Всички помним ребрандинга на Продавалник през 2014г. Какви бяха трудностите, които срещнахте?
Ребрандирането на един толкова познат и харесван сайт не е много лесна задача. Знаехме това още когато взехме решението да предприемем тази стъпка заедно с нашите колеги в Naspers - компанията от която сме част. Проектът изискваше изключително голям ресурс и внимание от всички отдели в компанията – не само от комуникационна гледна точка.
Бяхме обаче сигурни в едно – ако един продукт работи, ползва се от повече от половината интернет аудитория в България всеки месец и помагаме на толкова много хора да правят успешни сделки, то промяната на името със сигурност няма да промени това.
С времето се оказа вярно и в момента в OLX се радваме на много повече потребители, отколкото през 2014 година.
С какво е по-различна Вашата платформа Shedd ?
Стартирахме Shedd през пролетта на миналата година, тъй като бяхме убедени, че можем да направим и наложим продукт, с който да обърнем специално внимание на хората в България, които се интересуват от Мода. Освен място, където купувачите могат да намерят дрехи, обувки и аксесоари за всеки вкус и джоб, в Shedd специално място намериха и много български дизайнери, които до този момент според нас нямаха “свое” място в интернет пространството в България. Това, което много приятно ни изненада по време на стартирането на Shedd беше, че наистина има много талантливи български дизайнери и се стремим да правим продукта все по-добър, за да могат техните стоки да достигат до купувачите по-лесно и удобно.
Shedd е различен, защото има свой дух, свое разбиране на живота, точно както и неговите потребители. В тази връзка бих го определил като един много важен и специален проект за всеки един член на нашия екип.
Как в бъдеще OLX ще изненада потребителите си?
С усмивка мога да кажа, че не се стремим задължително да изненадаме потребителите си!
Това, в което вярваме и се опитваме да правим е да създаваме продукт, който потребителите да използват все по-лесно, удобно и сигурно. Работим по подобрение на функционалностите и създаване на нови, оптимизиране на бързината на използване на платформата, както и по развитие на нашите мобилни приложения и мобилна версия.
Какъв е Вашият най-прост съвет за успешна продажба?
За мен едно от най-важните нещо не само в търговията и бизнеса, но и в живота е доверието. Всеки, който съумее да изгради доверие, следва да реализира успешна продажба и отношения с отсрещната страна.
За една търговска фирма, това може да се измери в клиенти, които те препоръчват и купуват от теб отново. Ако вземем например продавачите в OLX и Shedd, то ние винаги препоръчваме внимание към детайлите – добро описание на продукт, качествени снимки, добра цена и отношение към купувача. Всичко това може и да не гарантира 100% успешна продажба, но изгражда доверие и вероятността за сделка и много по-голяма.