Чети и засади! Японски вестник се превръща в цветна градина
Едно от най-иновативните средства за справяне с редица екологични проблеми е вестникът, издаван в Япония и наричан "Зеленият вестник". След като го прочетете, можете да го накъсате на малки парченца и да го засадите в саксия в дома ви или в някоя градина. В резултат на тези минимални усилия, от накъсаното издание ще поникне малък цветен рай - вестникът създава живот и ви дава възможност да се насладите на цветни храсти и растения. Както казват японските му издатели - позволяваме на новините да живеят, а на хартията - да се трансформира в нещо полезно за природата.
Нарастващите отпадъци в околната среда заплашват оцеляването на видовете на Земята. Това е една от причините да се разработват проекти, целящи максималното опазване на природата. Пример за такъв е именно първият зелен вестник. През 2016 година един от най-известните японски ежедневници - Mainichi, отпечатва специален брой, който може да се засади и да цъфне. По този начин се насърчава идеята да се дава шанс на втория живот на много от материалите, които вече хората считат за непотребни.
Девизът на изданието е:
Маничи не предприема действия само чрез информация, но и чрез решаване на глобални проблеми.
Проектът е замислен от Dentsu Inc, една от големите рекламни агенции в Япония, която работи с "The Mainichi". Той е част от кампания, наречена "Mottainai", което в превод означава по-малко отпадъци.
Зеленият вестник не е първата устойчива инициатива, предприета от японския ежедневник. Ангажиментът им към опазването на околната среда е известен и благодарение на предишна тяхна кампания за дарения на вода на населението, което има недостиг на този ресурс.
Япония, въпреки огромното си население, пренаселените градове и замърсяването, е сред водещите страни в света по отношение на опазването на околната среда и иновациите. Mainichi е първият и единствен вестник, който дава живот след себе си: неговата хартия съдържа семена и когато влязат в контакт с почвата, покълват и се превръщат в растение. Листите са изработени от рециклирана хартия, а мастилото е 100% растително. Това е вестник, който, освен че информира за различни граждански и актуални въпроси, се грижи и за планетата.
Първоначалната идея на основателите на зеления вестник е била той да се публикува веднъж годишно, на 4 май - Деня на зеленината. След публикуването му на този ден обаче концепцията бива променена. Вестникът набира огромна популярност и само за един ден са продадени около 4,6 милиона копия в цялата страна, което прави Япония по-зелена и по-чиста. Това мотивира създателите на проекта и те решават вестникът да не се публикува само веднъж годишно, а максимално да се насърчава опазването на околната среда и да се произвеждат повече материали, борещи се за каузата. До днешна дата вестникът се издава на определени дни почти всеки месец, като винаги има определена тема и идея, която насърчава.
Вестникът се разпространява и в много училища, като дори някои такива имат специален час, в който четат и обсъждат темите, написани на страниците му. След това децата се забавляват като садят и очакват да изникнат цветя. Целта е да се повиши осведомеността им по въпросите за околната среда, да ги научи за важността на рециклирането и едновременно с това да им покаже, че грижата за природата може да бъде приятен и интересен процес.
Мотивирани от зелената кампания, много японски градове започват да използват рециклирана хартия в билети за градския транспорт или в различни брошури. Кампанията започва да се популяризира и в други страни, между които са Швеция, Германия, Норвегия, където започват да се обмислят проекти, подобни на този.
Зелената стъпка към по-чиста Земя е пример, от който може да черпим вдъхновение, и да се опитваме всекидневно да се грижим за природата... защото трябва да разберем, че
"Човешкото поведение в природата е огледало на душите ни. "
Снимки: yoshinakaono.com