Директорът Руслан Драгостинов: Учениците разбират значимостта на всеки предмет, по който се обучават
Лятната ваканция пълзи към своя край, а за някои ученици тя е твърде дълга и нямат търпение да се върнат в училище. Г-н Руслан Драгостинов е директор на гимназията за изобразителни изкуства “Проф. Николай Райнов” и днес ще си говорим за едно различно училище.
Той е с художествено образование, свързано с изящните и сценичните изкуства. Професионалният му опит, преди да встъпи в длъжност преди година, е свързан с рекламата и визуалните изкуства. Преди това е бил учител 9 години в същата гимназия по специалност “Компютърна графика и мултимедия”. Споделя за този период:
вълнуващо време, изминало почти неусетно, поради интересните теми и технически специфики, свързани с творческия процес, разработван с компютър.
Колко хубави думи на директор:
Смятам за важно да отбележа, че в младежките си години учениците и студентите имат шанса да осъществяват своите находчиви идеи почти безпрепятствено и в голям мащаб дори само като демо проект, целящ да развие креативността и въображението на всеки един от тях.
Може би това е мисията на учителя и ръководителя - да осигури плавно и успешно протичане на този процес, способстващ бъдещото израстване на младата личност, да бъде тя готова за всички предизвикателства от творчески и житейски характер.
С какво училището по изкуства “Проф. Николай Райнов” се различава от другите?
Нашето училище е разпознаваемо с това, че работи професионално в различни художествени насоки с всеки отделен ученик. В началото на обучението си по специалните предмети, като живопис, графика, скулптура, рисуване, графичен дизайн и компютърна графика, учениците развиват своите първоначални умения с основни и базисни натрупвания на знания благодарение и на опита на преподаватели художници и квалифицирани професионалисти.
Учебният процес в голямата си част се провежда в ателиета, специално пригодени за съответния предмет.
Училището ни се различава с това, че е сравнително малко като брой паралелки поради общо 140 - 150 деца от 5 класа, които са ситуирани в 6 отделни паралелки.
Това обаче ни дава възможност да се познаваме изключително добре и да дискутираме по-често въпроси, които вълнуват младите таланти.
Имаме “Артклуб” - помещение за отдих, където учители и ученици също могат да общуват извън класната стая и ателието.
За мнозина районът, в който се намира сградата на гимназията ни, не е привлекателен. Но когато посетители дойдат до квартал Орландовци за 15 минути от центъра на София и видят гимназията с очите си, както и приятната обстановка , в която се намира тя, те променят мнението си, основано често на предубедени предварителни очаквания.
Какво е да си директор на специално училище?
Нашето училище е иновативно от 2017 година. Разработваме проект "Виртуален свят за творчество и знания", в чиято основа е доскорошният дългогодишен директор на училището и преподавател по графичен дизайн г-жа Галина Генчева.
Благодарение на нея и на колегите, с които работим по реализацията на тази електронна платформа, училището ни се позиционира по съвсем нов и съвременно полезен начин като образователна институция.
Голяма част от съществените примери по всеки предмет са публикувани в облачно пространство и са на “една ръка разстояние” от учениците, достъпни с всяко електронно устройство, снабдено с интернет.
Специалното в нашия случай е, че успяваме да извлечем ценни примери от дългогодишния опит на човечеството, свързани не само с изкуството, но и с науката и културата, и да ги трансформираме в образователния процес.
Така учениците разбират значимостта на всеки един предмет, по който се обучават.
Разбират, че това не е механично прехвърляне на информация, която да ги отегчава, а напротив, цяло богатство е, за което не са и подозирали преди.
Още повече, че в съвременните условия на интернет те могат да задълбочават своите познания и чрез допълнителни материали - статии, книги, филми, галерии с изображения и т.н. Мисията на учителя е да събуди този интерес за знание у своите ученици, а на директора - да насърчава и да вдъхновява процеса на комуникация в обучението, за да бъде на необходимото равнище и с полезна насоченост.
Гимназията ни има 27-годишна история и е важно да спомена, че винаги е била иновативна в подхода си към учениците.
Какви са вашите деца?
Мога да ги определя като хора, дошли да получат образованието си с конкретна цел, желания и очаквания. Това се усеща много в последните години, когато училището стана по-популярно в обществената среда с това, че подготвя своите възпитаници не само в сферата на изящните изкуства, но и дава една добра основа за развитие в професии като “Уебдизайн”, “3Д проектиране”, “Авторска и рекламна анимация”, “Графичен дизайн”, “Керъктър дизайн” и “Видео монтаж”.
Каква трябва да е връзката учител - ученик?
Тази връзка трябва да бъде изградена на базата на взаимно разбирателство и уважение.
Трябва да знаем, че учителят винаги може да предостави интересно и полезно знание благодарение на своя дългогодишен опит или пък професионална квалификация, която притежава, но и ученикът на свой ред също може да предложи нов ракурс в приложението на това знание.
Това е ценното - теорията и практиката да бъдат неразривно свързани!
Оттам и натрупванията на житейски и творчески опит - той трябва да има адекватно взаимодействие с пулса на съвремието ни, за да може да продължи да бъде актуален и значим във всяко едно време. В това, смятам, се крие успехът и удовлетворението на обучаващи и обучавани.
Как децата със специални потребности стават специални таланти?
Стараем се на първо място да не делим децата едно от друго, за да не им създаваме излишни бариери, ограничаващи техния потенциал и развитие.
Смея да твърдя, че изкуството и духовността, които са ни завещали голяма част от традициите в тази област на културата, спомагат за приемането на различните личности. А нима всеки от нас не е различен по своему?
Да, тези ученици, които се нуждаят от по-специални грижи, не следва да са изолирани, но да бъдат разбирани и уважавани. Всъщност изкуството много възпитава подобна толерантност поради духовния заряд, който носи в себе си.
Разкажете ни за добротата на вашия ученик Добри и докъде се простира тя днес?
Добри Димитров е наш ученик, който завърши през 2017 година и сега е студент в Националната художествена академия в София. Той е един ярък талант, който има богат вътрешен и забавно чудат сюрреалистичен образен свят. За това да се чувства добре при нас и да бъде обичан и възприеман от всички въпреки спецификите на аутизма, с който той е диагностициран, спомогна много и отношението на неговия клас към него.
Преподавателите, които имаха търпението, желанието и удоволствието да работят с такава отговорна личност като Добри, също са направили много за осъществяването на качествата му в нелекия ритъм на съревнование, който е характерен за едно художествено училище. Добри е пример, но за щастие не и единствен.
Хубаво е, когато има колектив, който разпознава мисията си и отговорностите си, защото не закъсняват и добрите плодове от този положен труд и отдаденост на всеки един педагог.
Всички преподаватели са успешни художници. С какво допринася това на преподаването им в клас?
В сферата на образованието да си успешен художник или име, не е напълно достатъчно, необходимо е да имаш подход към своите ученици, за да бъдат и те в някаква степен интегрирани и успешни. Все пак разпознаваемостта на един художник поради неговия стил и личностни качества допринася съществено за творческата атмосфера в клас. Всеки клас е разделен на 2 групи, чрез което индивидуалната работа по художествените предмети се осъществява по-лесно.
Ваканция е, чухме ваши възпитаници да споделят, че е твърде дълга и нямат търпение да се върнат. Как се учи на “желание да учиш”?
Този факт може само да ни радва!
Хубаво ще бъде един ден да работят с удоволствие и призвание своята работа в бъдещата си професия. Именно тогава няма да насилват нещата, а ще следват хармонията, която има на какво да ги научи наистина.
Какво ще кажете на другите директори?
Да бъдат добронамерени и да имат екип от хора, на който да разчитат.
Съвременните обстоятелства изискват професионално функциониращи екипи, тъй като работата по документацията например изисква адекватност и навременно действие, често придружено с менажиране на информацията в по няколко електронни платформи.
Също, като млад директор, аз бих искал да почерпя опит в тази отговорна професия и от по-възрастните си колеги. Нека всички заедно обаче имаме предимството да виждаме потенциалните възможности за нещо хубаво в една на пръв поглед неблагоприятна ситуация, защото именно тогава се разкриват и полезните ни бъдещи ходове.