Лиляна Савова и Венета Иванова от "Aкадемия Миротворци": Нуждаем се от емоционално интелигентни личности
Академия "Миротворци" бяха участници в Акселератора на ПРОМЯНАТА 2019, заедно с още 11 стартиращи социални предприемачи, които са намерили решение на проблеми на децата и младежите в България. Акселераторът е двумесечна интензивна обучителна програма, базирана на специализирани безплатни обучения и индивидуални консултации, които помагат на социалните предприемачи да подобрят своите решения и своя бизнес план.
Той е част от процеса на селекция в конкурса ПРОМЯНАТА - най-голямата социално отговорна инициатива на Нова Броудкастинг Груп, която се осъществява в партньорство с фондация Reach for Change България. Те са и сред петте екипа, които продължиха на следващата фаза.
Как се роди идеята ви?
Академия "Миротворци" е проект на институт "Итера". Ние сме обучителна организация, която сертифицира медиатори. Обучили сме над 90% от медиаторите в област Варна. Когато започнахме проучване кои са обществените сфери, в които е важно да започне навлизането на медиацията, стигнахме до 2 значими сфери, в които лошото управление на конфликти би могло да доведе до значителни последици - образованието и здравеопазването.
След множество проучвания и анализи преценихме, че първата крачка трябва да бъде образованието, където да си създадем групи от миротворци, включително деца миротворци, които впоследствие по естествен начин ще навлязат в обществения ни живот и ще създадат един нов начин на комуникация и общуване.
Започнахме да работим с ученици, обучавахме ги на основни медиаторски техники, ефективна комуникация, управление на конфликти и преговори. И промяната започна. Те започнаха неусетно и естествено да прилагат наученото и да помагат при решаване на спорове още на ниво „на двора“. Започна една вълна на търсене на обученията от други деца, които са разбрали за тях „от уста на уста“. И нашата невъзможност да обхванем всички деца, желаещи да станат миротворци.
Какво сте направили до момента за нейното развитие?
През 2017 година подписахме Меморандум за сътрудничество с РУО - гр. Варна и стартирахме пилотен проект за въвеждане на медиацията в двайсет пилотни училища на територията на област Варна. Още първата година обучихме над 40 педагогически специалисти и над 60 ученици. Едно от училищата в гр. Провадия бе одобрено и като Иновативно училище именно заради въвеждането на медиацията като ефективен подход за управление на конфликти в образователната среда.
Към настоящия момент имаме обучени близо 100 педагогически специалисти и над 150 ученици. Проведени са 13 мащабни информационни кампании за популяризиране на процедурата за изграждане на Центрове по медиация в училище. През ноември миналата година реализирахме първата научна конференция на тема „Медиация в образованието“, в партньорство с Регионалното управление на образованието гр. Варна.
Каква беше вашата мотивация да кандидатствате за "ПРОМЯНАТА"?
Истината е, че решението беше спонтанно. Решихме го много бързо. Не знаехме в детайли какво е "Промяната". Но бяхме убедени, че нашият проект решава значим социален проблем, свързан е с деца и обхваща 2 от стратегическите цели на ООН - мир и образование. Академия "Миротворци" е мир чрез образование. Това беше в началото. Знаехме, че Промяната може да помогне в няколко важни за нас направления - популяризиране на идеята, работа по проекта ни в детайли, които ние не сме видели или изследвали, и разбира се, възможността за партньорства с различни организации, които биха припознали нашия проект.
Какво ще направите, ако спечелите?
Ще създадем мечтаната от нас мрежа от миротворци в цялата страна. Методиката ни ще бъде популярна и разпознаваема, а това ще даде възможност за значително разширяване на мащаба на проекта, който на този етап реализираме в област Варна. Обществото ни ще бъде запознато с това, че има ефективно решение на проблема с агресията в училище. И това вече е тествано, изследвано и работи.
Проектът, въпреки почти двегодишния изминат път, изключително много се разви по време на "Акселератора на Промяната". Съдействието на всички ментори и изключително добре структурираните обучения ни дадоха възможност да огледаме проекта от всички възможни ъгли, да оценим предимствата и недостатъците. Да завършим концепцията си в една цялостна екосистема.
Опишете ни мечтаната от вас промяна.
Ние вярваме, че медиацията има едно голямо, много значимо предимство и то е от ориентиране към виновния към промяна в системата. А осъществяването на системната промяна в образованието, която да се основава на изграждане на умения за ефективна комуникация и работещ алгоритъм за управление на конфликти в образователна среда, може да остави наистина значима следа.
Да доведе до видима и важна за обществото ни промяна. Всичко това обаче е важно да бъде приложено на всички нива, не само между учениците, защото учителите и всички педагогически специалисти са много важна част от микроклимата в училище. След семейната среда именно те са онзи пример, в който се оглеждат децата ни и който има съществено влияние над тях като формиращи се личности.
Мечтаем си училищата да създават условия за изграждане на емоционално интелигентни и хармонични личности, чиято енергия е насочена в посока да развиват своя потенциал. Вярваме, че агресията в училище е един от основните въпроси за решаване днес и подходът би следвало да бъде мащабно приложено решение с ясен и тестван алгоритъм, който да съдържа всички аспекти на развитие на проблема – предвиждайки не само действия, свързани с последствията, но и ясни отговори на въпроса „Какво да направим, за да не се стига дотам?“. И - да, вярваме, че „Медиацията в Училище“ е едно такова решение.
Завършете с послание за нашите читатели.
В един неспокоен свят мирът не се случва случайно. Необходими са усилията на много хора, които работят заедно и на различни нива за разрешаването на дълбоко вкоренени конфликти. Често конфликтът може да бъде неподозирана сила за конструктивна промяна, но само ако съумеем да разберем причините и да създадем условия за тяхното разрешаване.
За да се изгради култура на мира, светът се нуждае от емоционално интелигентни личности и именно училището е най-подходящото място те да бъдат създадени. Вярваме, че ако изградим мрежа от миротворци на територията на цяла България, ще се случи онази качествена и системна промяна в образованието, която ще повлияе пряко на тенденциите за повишаваща се агресия в обществото ни като цяло.