Николай Цонев от Logiscool: Дигиталната грамотност превръща децата в създатели на дигиталния свят
Тази история води началото си от унгарско семейство с две деца. Едното от тях посещава курс по програмиране в училище и иска да продължи заниманията си в тази сфера. Родителите започват да търсят школа, която да разшири знанията на детето, но не успяват да намерят подходяща. Затова основават своя собствена.
Това е международната школа по програмиране Logiscool за деца от 6 до 18 години. Изградена на базата на игри и занимания, от 2014 г. насам школата се появява в 22 държави на пет континента. Сред тях е и България, която се присъединява към франчайза благодарение на Ива Янкова и Николай Цонев. Двамата се запознават с Logiscool на експо в Германия през 2018 г. и няколко месеца по-късно са убедени, че трябва да доведат школата у нас.
"Така се заехме със задачата и мисията да разпространим Logiscool в България – не само в големите градове, а чрез франчайз мрежата да достигнем и до малките населени места в цялата страна."
За две години работа в България Logiscool може да се похвали със стотици доволни ученици, десетки образователни лагери и приключения в многообразния свят на програмирането. А за да разшири позитивното си социално въздействие, школата предоставя безплатни уроци по програмиране на деца в неравностойно положение в партньорство с фондация "Заедно в час".
Какво вдъхновява Ива, Николай и останалата част от екипа да предлагат все по-модерно и иновативно образование по дигитална грамотност? Кои са най-ценните умения, които децата получават в заниманията си с програмиране, и защо е важно да помагаме на хората, които разполагат с по-малко възможности за реализация? По тези въпроси разговаряме със съоснователя на Logiscool България - Николай Цонев.
Николай Цонев и Ива Янкова
Защо избрахте да се върнете в България, за да развиете тази инициатива? И двамата сте прекарали доста години зад граница.
Е, българи сме. Били сме известно време в чужбина, за да получим различно образование или да работим. Но винаги идеята ни е била да се върнем в България и да допринесем с нещо към нейното развитие, да отгледаме децата си тук, да бъдем близко до семейството.
Опитът ни от чужбина ни дава просто един по-различен и по-широк кръгозор за това, какво има. Защото, когато човек стои само в една атмосфера, той се напасва според нея. А бидейки на друго място и виждайки различни неща, той може да прецени от собствената си гледна точка кое е ползотворно и хубаво. Всяка държава в крайна сметка си има своите положителни и отрицателни страни. Ние избрахме да донесем една от положителните в България.
Така че България никога не е била поставяна под въпрос, това е нашата родина, ние сме израснали тук. Разбира се, че имаме желание да донесем продукт като Logiscool в България, а не просто някъде. Тук се чувстваме вкъщи.
Разкажете ни повече за самата школа. С какво Logiscool се отличава от останалите школи по програмиране за деца в България?
В хода на проучването ние се занимавахме точно с този въпрос – с какво Logiscool би се отличила от останалите. Не само в България, но и във всички 22 държави, където Logiscool се развива в момента, има една основна разлика. В нито една от тях няма друга програма, която да предлага собствена обучителна платформа. Всеки използва нещо, което е общодостъпно.
Logiscool е разпознала проблема на тези общодостъпни платформи, защото те не могат да бъдат скалирани. Те нямат възможност да проследят пътя на едно дете - първите му стъпки в програмирането, през изграждането на неговите знания до развиването на уменията му в конкретни програмни езици.
В нашата школа този проблем се решава със специална платформа, която прави образованието различно и успешно. Тя обръща по-специално внимание на момента, в който децата минават от блоковото програмиране към текстовото програмиране. Това статистически е моментът, в който децата най-често се отказват. Защото блоковото програмиране е ясно за всички – цветни блокчета, изписана команда. Но в реалния свят тези блокове олицетворяват няколко реда код. Точно тази връзка между блоковото и текстовото програмиране е трудна за децата, които са се занимавали само с първото. Тогава те губят интерес, защото си казват: „Това, което ми обясняваха досега, беше интересно, а този код със запетайки, скоби и кавички няма нищо общо с това, което съм правил досега.“
Точно това адресираме чрез нашата платформа. Стремим се децата със своето собствено темпо да преминат от блоковия към текстовия режим, като има един момент, в който те виждат и двата режима и могат да свикнат с това, че блоковете се представят в текстови формат, който е различен и малко по-сложен. По този начин всяка група и всяко дете постепенно преминават от единия режим към другия. Така решаваме проблема с отказването на децата.
Друго нещо, което ни отличава, са практическите примери, които предлагаме. В курсовете по програмиране ние изграждаме и теоретическата основа, начина на мислене и възприемане на децата. Програмирането обаче за момента е една недотам дефинирана област, затова имаме желание да дадем на децата и практическите примери за това, в какво може да бъде олицетворено то.
Всяко дете е различно, затова и за всяко дете програмирането ще означава различно нещо.
За някои ще бъде интересна роботиката, за други – уеб програмирането, за трети – виртуалната реалност, за четвърти – 3D принтирането, за пети – правенето на апликации за мобилни устройства. Това са само няколко от многото практически примери, които даваме на децата и им позволяваме те сами да изберат това, което им харесва.
В момента имаме повече от 30 такива дисциплини, като всички те се базират на дигиталните умения и знания, които развиваме при учениците. Стараем се да предоставяме достатъчно голяма палитра от практически приложения на програмирането, за да може всяко дете да си избере това, което на него му харесва.
Какви образователни методи използвате, за да направите материята интересна за децата? Черпите ли вдъхновение от тенденциите в съвременното алтернативно образование?
Да, определено, в самия материал са включени различни иновативни и алтернативни методи, както и такива, които присъстват и в стандартното образование. Миксирани са така, че да може да се предложи най-добрият начин децата да разберат материята.
Аз обаче в никакъв случай не мога да кажа, че стандартното образование е лошо. Точно заради това ние градим върху него, използваме неговите принципи и ги комбинираме с новите тенденции като всички STEM технологии и проектно-базираното образование. Така развиваме и меките умения на децата – да презентират, да могат да работят в група със свои връстници, да имат самочувствие и да са горди с резултатите, които постигат.
Това прави нашата работа по-лесна, защото кара децата да посещават уроците с удоволствие. А когато те го правят с удоволствие, вниманието им се задържа по-лесно. Затова използваме всички модерни методи, които виждаме, че показват резултати.
Освен това всичко, което ние получаваме като франчайз мрежа, е вече тествано като методология в Унгария. При нас достига готовият продукт, който е изпробван и се знае, че показва по-добри резултати от предходния. Уроците с всеки срок се подобряват и разширяват чрез обратната връзка на децата, родителите, инструкторите и франчайз партньорите.
Това прави системата жива, а не просто нещо написано и напечатано завинаги. Системата диша, тя е жив организъм и непрекъснато се подобрява и разширява.