Успелите

Аилита Литева: Фокусът ми е да развивам хората като таланти, да творим рамо до рамо и да берем заедно плодовете на успеха

С наближаването на One-to-One MBA Event, решихме да ви запознаем с Аилита Литева (Еxecutive MBA 2011, AUBG). Събитието ще се проведе на 12 май в хотел ИнтерКонтинентал. Там ще имате възможност да се запознаете с най-добрите MBA програми, които да ви помогнат по вашия професионален път.

 Аилита е била Маркетинг мениджър на Тойота България, търговски и маркетинг директор на най-големия дилър в България на марките BMW, MINI & BMW MOTORRAD, а след 12 години в автомобилния бранш, днес е в ИТ индустрията и ръководи маркетинга на дружествата от групата LIREX.com. Бакалавър е по международни финанси и търговия от Университета на Портсмут, Великобритания, и Магистър по бизнес администрация от Американския университет в България. 

Защо избра тази магистърска програма?

Избрах EMBA програма, за да изляза от клишето, да започна да мисля по нов начин, да бъда готова да управлявам голям екип, да осъзная грешките си, да осъзная каква кариерна пътека да поема.

Избрах програмата да бъде на Американския университет най-вече заради референция от завършил програмата. Проучих обаче и какви хора ще има и в моя курс. За мен беше важно да има хора, от които ще се уча, хора от различни индустрии и с впечатляващи биографии.

Кои са 3-те неща, от които остана най-доволна?

Първото. Разбира се, запознанствата и последвалите приятелства с невероятни хора. Празнуваме рождените си дни заедно. Празнуваме сватбите си заедно. Всяка година празнуваме и Коледа заедно. Нарекохме сбирката „Коледен пир“. Започваме да го планираме в края на ноември, за да намерим дата в календара, която да е подходяща за всички. Жените подготвяме по нещо традиционно за празника, а мъжете отговорят за напитките. Правим списъци, разделяме отговорностите, същински MBA проект с презентация на живо.

Второто са казусите, които разисквахме в клас. Жесток адреналин, страхотна тренировка за мозъка.

Третото са презентациите. Това беше страхотен опит, вече нямам никакво притеснение да изляза пред публика и да говоря. По време на програмата се налагаше в един ден да направиш две презентации пред 20 човека, на различни теми, на английски. Беше важно да владееш езика на тялото. Да провокираш с тон на гласа, да играеш роли. Да ангажираш публиката, да направиш така, че никой да не поглежда телефона си. Винаги има сценична треска, важното е да не я показваш.

Помня преди години как бях в командировка в Русе. Обади се шефът ми и каза, че на следващия ден трябва да летя спешно за Атина. Няма как да откажеш, реагираш позитивно, с кураж и пълна готовност, макар и да нямаш планирано пътуване в календара. Трябваше да се срещна с управляващия директор на TOYOTA в Гърция и член на борда на директорите на Инчкейп и да направя презентация на една моя идея. Дали нямах сценична треска?! Излязох обаче от срещата с широка усмивка. Помня как адреналинът ме държеше часове след това.

Практика или теория (в образованието)? Защо?

И двете са важни. Теорията ти подрежда целия пъзел, който си събирал като парченца с практиката. Затова си мисля, че направих правилния избор. Първо практикувах и 5 години след моя бакалавър реших да направя магистратура.

Помня, че предизвиках доста професора си по маркетинг в университета. За мен е важно да се разглеждат реални казуси от бизнеса, особено когато говорим за маркетинг. Има толкова много истории за успех и провал в тази сфера, от които да се поучим или вдъхновим.

Коя книга подаряваш най-често?

Електронна. Аз пътувам много, обичам да пътешествам с кораби. Там багажът е ограничен и няма как да нося всички книги, които съм си сложила в „кошницата“ за четене. Затова и киндълът стана мой, най-верен приятел. Жестока джаджа, а аз като харесам нещо, искам да го подаря като емоция и на близките си. Вдъхновиха ме любимите ми момчета от Toyota.

Имаше ли избор да учиш навън? Защо избра да останеш тук?

Аз имам страхотната привилегия да съм дъщеря на велики българи. Ангелина и Йордан. Страхотни хора, които посветиха живота си, аз и брат ми да имаме възможността да изберем сами своя кариерен път. За мен те са България. Имаме страхотна връзка и не можех да си представя да се виждаме веднъж на три месеца или само по Коледа и Великден. Всички лидерски качества са ми ген от тях. Видяла съм тяхната мотивация да останат в България и да бъдат агенти на промяната, да мотивират ежедневно, да развиват таланти, да подкрепят хората си, да бъдат до тях. Това също ми е повлияло да остана тук и да мултиплицирам техния модел на поведение.

Какви възможности за професионално развитие целиш?

Еха, пренесох се 10 години назад във времето с този въпрос, когато ми правиха атестация и ме попитаха как се виждам след 5 години. Знаете ли, аз съм от поколението, което израсна с МТV и тогава исках да стана музикален директор на VH1. Днес не правя планове. Фокусът ми в момента е да изграждам ефективни екипи. Да предавам на хората своя опит, да ги развивам като таланти, да творим рамо до рамо и да берем заедно плодовете на успеха.

За какво мечтаеш?

Когато бях на 6, казах на баща ми, че искам да имам автосалон! На 22 започнах кариерата си като счетоводител номер 16. Това беше печатът ми в банката. Бях на фронтовата линия! Всеки ден клиенти, сметки, платежни, договори... Тогава осъзнах, че това не е за мен. Имах нужда от творчество. Появи се обявата в Тойота и с годините сбъднах мечтата си – отговарях за автосалон, имах автосалон. 

Защото, ако искаш един бизнес да върви, ти трябва да го възприемеш като свой собствен, а не просто като офис, в който да си от 9:00 до 18:00.

Днес си мечтая за една къща в Родопите. Вторият ми избор е Албинен в Щвейцария, на 50 km от Цермат! Прекрасно местенце. Когато се пенсионирам пък ще бъда куратор на артгалерия на круизен кораб. Важното е никога да не губя връзка с детето в себе си…


Регистрация за MBA събитието в София може да направите тук.

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Оставете коментар

0 коментара