Успелите

Евгения Пеева-Кирова от "Заедно в час": Не можем да развием човешки ресурс без влагане в образованието (I част)

Евгения Пеева-Кирова е изпълнителен директор на "Заедно в час" - неправителствена организация, чиято мисия е всяко дете в България да има достъп до качествено образование, независимо от населено място, в което живее, училището, в което учи, и финансовите възможности на родителите му. "Заедно в час" търси, внимателно подбира, обучава и подкрепя мотивирани професионалисти от различни сфери да станат учители за минимум две години и дългосрочни поддръжници на каузата по-добро образование в България.

Завършва висшето си образование в “Харвард” в САЩ, а след това работи известно време като мениджмънт консултант в международна компания в Западна Европа. По покана на фондация "Америка за България", която е инициатор и основен донор на “Заедно в час”, се връща в България, за да основе организацията. 

Вярвам в потенциала на всеки човек да бъде успешен и полезен за себе си и за общността. Затова обичам както да развивам собствените си умения, така и да помагам да хората да научават нови неща и да намират решения отвъд привидните ограничения. Свободното си време прекарвам най-често сред природата.

Учиш в “Харвард”, но се връщаш в България. Какво те изтегли обратно в родината?

Отвори се изключителна възможност да работя в сфера, в която вярвам, че има с какво да допринеса, и по този начин да съм полезна за развитието и благополучието на повече хора в България.

Когато получих поканата от фондация “Америка за България”, работих в глобалната компания McKinsey & Co и решението да се завърна в страната не беше лесно. Освен работата в сферата на образованието, ме мотивира и това да създам организация и екип от нулата - със структура, ценности и качества, които съответстват на моята визия и лидерски стил. Както и да работя на място и в контекст, които познавам, чийто език говоря, където имам дълбоко усещане за местната култура и човешки взаимоотношения, и за чието бъдеще истински ме е грижа.

По-различни ли са днешните деца? По-различно ли учат и приспособена ли е съвременната образователна система към новите им навици?

Светът, в който живеем днес, се развива много по-бързо, отколкото този преди години, и това няма как да не влияе както на нас, възрастните, така и на децата.

По-важно според мен обаче е да не забравяме, че дори и в рамките на една епоха еднакви деца няма. Във всяко едно населено място, във всяко едно училище, във всеки един клас всички деца са различни. Всяко има своите собствени интереси, особености, стилове на учене, предизвикателства, с които се сблъсква, силни страни, които някой трябва да му помогне да развие.

Образователната система, за съжаление, все още не работи с мисъл за всяко дете. В повечето случаи се опитва да постави всички под общ знаменател и не взема предвид индивидуалните им черти. Да не говорим, че в 21-ви век ролята на училището и университета е да развива умения и нагласи за успех, а не толкова да “налива” теоретично знание в главите на децата и младите хора. Вече в световен мащаб има редица програми за развиване на умения за успех в модерния свят - т.е. знаем какво трябва да учим.

Проблемът е, че както у нас, така и по света, подготовката на преподавателите не е адаптирана към новите нужди и мнозинството от учителите не са подготвени и подкрепени да развиват компетенциите, които ще са най-полезни на децата. Именно това води до липса на приложимост на изучаваното в училище и до бърз спад в мотивацията на учениците да посещават училище и да придобиват знания в него.

Добрата новина в България е, че вече има много учители и директори, които осъзнават нуждата от обръщане на образователната система към нуждите на децата, а новият закон за образованието дава възможност за повече свобода при преподаването. В “Заедно в час” знаем, че ролята на учителя далеч не се изчерпва с предаване на материала, написан в учебника.

В днешно време учителят възпитава ценности, развива нагласи за успех, вдъхва мотивация и увереност, често се налага да подкрепя ученика в ученето и самостоятелната работа, да му помага да открие заложбите си и да му предоставя възможности да ги развива. За учениците, с които работим, семейството и средата често не предоставят нужната подкрепа и стимул за максимално развитие на потенциала им, затова и учителите имат ключова роля.

Екипът на "Заедно в час" е съставен от много млади хора с различен опит, образование, професия, дори националност. Как намирате своите кандидати и какви качества търсите?

Както за екипа на “Заедно в час”, така и за участниците в програмата ни, търсим хора, които вярват, че всяко едно дете има голям потенциал и може да постигне високи успехи и щастие в живота. Всички ние сме убедени, че училището е място, в което всички деца трябва да получат достъп до възможности, да мечтаят и да имат учители, родители и общност, които вярват в тях и ги подкрепят по пътя към високите резултати.

Работата ни хич не е лесна - често казвам, че ние сме неправителствена организация с изцяло бизнес подход. Работим с конкретни цели, измерваме резултатите си с конкретни данни, адаптираме стратегията си, така че да постигаме максимално ефективно показателите си за успех. Освен това търсим все повече съвместни действия с външни партньори и възможности за разпространение на добри практики. Това означава, че търсим хора с високи нива на енергия, с високи постижения, умения и професионализъм. Хора, които се стремят да дават най-доброто от себе си и да постигат отвъд очакваното.

Във времето съм се убедила, че потенциалът - а не задължително вече постигнатото, и стремежът към постоянно учене, предизвикване и надскачане на себе си са ключови качества на успешните “съотборници” в “Заедно в час”.

Най-важната характеристика на ефективните членове на екипа и общността ни са споделените ни ценности - предприемачески дух, постоянно учене, ефективно сътрудничество, фокус върху резултатите и дългосрочното въздействие, професионализъм и уважение и скромност. Тези ценности са така силно вплетени в работата ни на ежедневна база, че ако човек не ги демонстрира искрено и не се старае да ги прилага, много бързо му става трудно и невъзможно да постига резултатите, към които се стремим.

Хора от такъв калибър трудно се намират. И ние страдаме от слабите резултати на образователната ни система и това, че в момента губим близо половината потенциал на страната ни - следствие от функционалната неграмотност на над 40% от 15-годишните в страната - статистика, която не се е променяла през последните 15 години. Затова и споделяме възможностите за работа с нас широко - в България и в чужбина. Щастлива съм, че в общността ни привличаме наистина невероятно качествени и отдадени специалисти от различни сфери, всички обединени от идеята, че искат да допринесат позитивно за развитието на страната ни.

Участниците в програма “Заедно в час” се подготвят за дългогодишна работа като двигатели на промяната в българското образование и общество – първоначално в нашата 2-годишна програма за лидерско развитие и работа като учител. Намираме ги през взискателен процес на подбор, за да открием тези хора, които наистина ще са полезни на учениците и училищните екипи краткосрочно и за положителната промяна в образователната ни система дългосрочно.

В понеделник, 11 юни, четете втората част на интервюто с Евгения Пеева-Кирилова. 

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Оставете коментар

0 коментара