3 причини да подкрепите независима медия като Uspelite.bg
Свободата на медиите и ролята им в обществото са едни от най-дискутираните теми в повечето държави, независимо развити или развиващи се. Въпреки това, темата за важността на медиите далеч не е нова, още един от бащите – основатели на САЩ, Томас Джеферсън, отбелязва:
„Ако се налага да избирам дали да има правителство без вестник, или вестник без правителство, аз без да мисля, ще избера второто.“
Кои медии са независими?
Ако трябва да дадем условна дефиниция за независима медия, то това би била такава, която е финансово и оперативно свободна от политически интереси, от редактор, действащ по заповед на собствениците, и от нечисти корпоративни интереси.
Както проличава и от дефиницията, ключов елемент за независимостта са продажбите, проведени на пазарен принцип, с които медията поддържа дейността си. Освен това независимите медии обикновено предприемат множество оперативни ходове, за да гарантират свободната работа на журналистите и редакторите си – като например да разделят отделите си по продажби от журналистическите и редакционни отдели.
Как се финансират независимите медии?
- Реклама
- Платени абонаменти: може би най-популярният модел за финансиране (заедно с продажбите на реклама)
- Спонсорирано съдържание: при него се посочват позитивите около определена компания, продукт, събитие или друго, но статията ясно е означена като спонсорирана, а не като независима
- Фондации и благотворителни организации: например една от най-влиятелните медии във Великобритания – Guardian, е собственост на „Скот тръст“, благотворителната организация, която е създадена още през 1936 г., за да обезпечи либералните ценности и журналистическата свобода на изданието
- Микроплащания: чрез тях читателят плаща на прочетена статия, освен това се появиха и платформи, които позволяват микроплащания за индивидуални статии от повече вестници и списания
- Групово финансиране (т.нар. crowdfunded journalism): при този модел читателите даряват средства чрез платформа според възможностите си
- Колективна собственост: има няколко медии (основно в Скандинавието), където журналистите са и собствениците на изданието, за което пишат
Независимо дали използва групово финансиране, платени абонаменти или реклама, журналистиката има нужда от бизнес модел, който да е базиран на доверието. При всички положения читателите ще са тези, които ще спасят медиите, считани от тях за достойни.
Какви са днешните предизвикателства пред независимите медии?
Пред независимите медии има две големи предизвикателства – спадовете в броя на абонаментите и пресъхващите приходи от онлайн реклама.
Финансовото положение за медиите се усложни драстично, когато повечето вестници и списания започнаха да предлагат съдържанието си онлайн безплатно, което доведе до бърз спад в броя на платените абонаменти и покупките на печатните им издания. Заради загубите от печатни издания, немалко медии вече имат издания само в дигитален формат.
Въпреки това, медиите очакваха спадовете в абонаментите и печатните продажби да бъдат компенсирани от приходите от онлайн реклама и други дигитални продажби. Но особено през последните 5 години, приходите от реклама за медиите също бележат спад след възхода на технологични гиганти като „Гугъл“ и „Фейсбук“, които владеят голяма част от рекламния пазар.
Ако трябва да обобщя, през 2019 г. една от най-трудните професии на света е да си собственик на независима медия. Защо?
- Спадове в приходите от онлайн реклама, както и от абонаменти и печатни издания
- Качествените журналисти често изискват качествени възнаграждения
- Финансови предложения от правителствени и корпоративни играчи са чести
В тази изключително предизвикателна среда медиите често зависят на първо място от жертвоготовността и себеотрицанието на добрите журналисти, които работят за тях. Затова е впечатляващо колко хора приемат журналистиката като своя кауза и са готови да откажат по-скъпоплатени позиции в PR отделите на големи фирми, за да създават качествено съдържание.
Как се издържаме ние от „Успелите“?
Ние от „Успелите“ се финансираме от три източника:
- Реклама (която е минимална част от приходите ни и е невъзможно да се издържаме от нея)
- Онлайн магазин
- ... но най-вече – чрез дарения от нашите читатели
В началото на 2018 година стартирахме кампания в Patreon, която има за цел да осигури финансова обезпеченост на проекта и заплата за минимум един редактор, който да влага своето време в каузата за по-голяма чуваемост на положителните примери от България. Истината е, че за да функционираме ние или която и да е медия, са нужни средства. За наем на офис, плащане на различни консумативи, поддръжка на сайта и платформите в социалните мрежи и т.н.
Ако се чудите защо да ни подкрепите, бих ви дал 3 прагматични причини:
- Ежедневно създаваме нова среда, в която стимулираме хората да действат чрез позитивни примери
- Показваме непознатите върхове и постижения на българските деца, предприемачи, учени, иноватори, спортисти, творци, лекари, доброволци и други
- Чрез интересните истории и хора, за които пишем, даваме много идеи какво може да се развие в България – социален проект, доброволческа инициатива, бизнес, събитие и др.
В случай, че виждате смисъл в това, което правим, и вярвате, че доброто накрая побеждава (не само в приказките), можете да подкрепите каузата ни ТУК. За да има независима журналистика в България. За да има повече позитивни новини!