Успелите

Какво е дропшипинг?

През последните години терминът дропшипинг все по-често и по-често се среща в предприемачески кръгове, форуми и статии. Въпреки това голяма част от хората не са добре запознати с него и не знаят за възможностите, които предоставя. Реших да подготвя този материал с детайлна инфографика, за да служи за помощ на тези, които тепърва чуват за дропшипинг, както и на тези, които се лутат между обяснения и дефиниции.

Какво е дропшипинг?

Това е модел на търговия. Но преди да се захванем с него, нега разгледаме традиционния модел:

Собственик на магазин продава своята стока в своето помещение на клиентите си, като всеки ден следи наличностите на стоките в магазина, води дневник, изпраща поръчки и получава доставки на стоки с по-ниска от пазарната цена.

Дропшипингът не е много по-различен. Вие, като собственик на магазин (виртуален), продавате продукти на своите клиенти (и по-точно казано, посетители). Разликата е в това, че не държите стоката в наличност или на склад, а пускате поръчка за стоката към производителите, след като е настъпила покупката на клиента. Задълженията по изработка, пакетиране и доставяне на продуктите се поемат от производителя или доставчика. Но както всеки бизнес модел и този има своите предимства и недостатъци.

Предимства

Не се изисква много капитал – Това е едно от най-често сочените предимства на дропшипинга. Не е нужно да инвестирате хиляди левове в стока, за да стартирате. В традиционния модел търговците следва да инвестират предварително в стока, с която да разполагат. При дропшипинга обаче поръчвате продукта, след като вече е постъпила покупка от клиента онлайн. Необходими са ви единствено обортни средства, които да поддържат функционирането на бизнеса.

По-голяма селекция продукти – Когато не трябва да закупувате стоката предварително и да я държите на склад, имате възможността да предлагате повече на брой продукти.

Мобилност – Предимството, което привлича много млади хора, а именно – можете да управлявате бизнеса си отвсякъде, където има интернет връзка. Необходимо е единствено да комуникирате успешно с клиенти и дропшипъри.

Намалени рискове – Ако по някаква причина бизнесът не потръгне, не рискувате да останете с хиляди бройки непродаден инвентар, който трябва да продадете на загуба.

Висок растеж – Поради факта, че не трябва да извършвате поръчките ръчно, имате възможност бързо да разрастнете бизнеса си. Стига да продавате добре.

Недостатъци

Ниски норми на печалба – Бариерите за навлизане, както и разходите са ниски, което поражда силна конкуренция. В следствие на това маржините се смаляват. Голяма част от хората се конкурират единствено, чрез цената и са готови да продават на по-ниска печалба, за да увеличат оборота си.

Управление на инвентара – Когато имате стока на склад, е лесно да следите наличностите. Но при дропшипинга, често използвате различни производители, които от своя страна работят с други търговци. Достъпността и количествата на продуктите се променят всеки ден и час и ако няма изградена система, която да ги синхронизира, могат да настъпят усложнения.

Усложнения при доставките – Ако работите с три или повече различни производителя и клиентът ви поръча едновременно продукти на всеки от тях, възникват поне три задължения към спедиторски фирми. Не можете да прехвърлите тези разходи към клиентите си и да ги накарате да плащат тройна доставка.

Грешки на дропшипърите – Дори и най-опитните в бранша допускат грешки. Грешки, за които вие трябва да поемете отговорност пред клиентите си и да се извините.

Как да отсеем добрите дропшипъри

От разгледаните предимства и недостатъци можем да заключим, че изборът на добър дропшипинг партньор е стратегически важно решение, което обрича начинанието ни на успех или провал. Възниква въпросът: Как да разберем кои дропшипъри са достоверни?

Предлагат проследяване на пратката – това ви дава достъп до информация къде се намира дадена пратка във всеки един момент. Повечето от спедиторските фирми в България предлагат тази услуга.

Добре организирани – дропшипърът трябва да има опит и изградени практики, които му позволяват да се справя с всекидневните проблеми. Друго важно условие е наличието на добре изградена информационна система.

Не поставят ограничения на цената – някои от дропшипърите в България поставят ограничение за това на каква цена да продавате, като държат да продавате на същата или по-висока цена от тяхната.

Позволяват брандиране на стоката – представете си следната ситуация: поръчвате си машинка за подстригване онлайн от бранд „А“ и след няколко дни получавате продукта от бранд „Б“. Това поражда съмнения и объркване у клиентите. Добрият дропшипър ви предоставя възможност да постави вашия бранд при опаковането на продукта.

Някои от дропшипърите изискват минимален размер на поръчката от порядъка на 30-50лв. Това е нормално, тъй като отсяват несериозните търговци. Но бъдете внимателни! Ако ви изискват 300, 500 или повече лева, за да се включите в дропшипинг програма, това най-вероятно е измама.

Как да намерим дропшипинг партньори?

Google е най-добрият ви приятел - често ще ви се налага да стигате до 10-та или 20-та страница от резултатите, но това не трябва да ви спира. Обикновено там имате възможност да намерите добри дропшипъри, тъй като SEO-то не им е приоритет. Някои от тях са дълбоко скрити в резултатите. Използвайте операторите за търсене на Google. Например: “intext:дропшипинг дрехи“ ще ви върне релевантни резултати. Не се ограничавайте само с дропшипинг, използвайте вариации на думата – доставчици, партньори, на едро, дистрибутори и прочие.

Свържете се директно с производителите – уверете се, че дропшипърът е производител или вносител на продуктите, а не търговец. Колкото по-рано във веригата сте, толкова по-добри норми на печалба ще успеете да си договорите.

Направете тестова поръчка – най-добрият начин да придобиете представа за дропшипъра е да направите тестове. Поръчайте продукта на ваш адрес, обърнете внимание за колко време пристига пратката, брандирана ли е, каква е системата на дропшипъра и така нататък.

Не се влияйте от дизайна – тъй като делегират функцията по продажбите на търговците, дропшипърите често имат много базисни сайтове с неприветлив дизайн.

Потърсете отзиви от техни клиенти – продажбата не свършва при акта на получаване на парите. Тя продължава и при използването на продукта. Доволният потребител може да привлече 3-ма нови, а разочарованият – да отблъсне десет. Потърсете други търговци, които използват услугата на дропшипъра, свържете се с тях и ги попитайте за мнение. Прегледайте сайта им за отзиви от клиенти. Търсете отзиви конкретно за продукта.

Повечето дропшипъри предпочитат да работят с юридически лица. Преди да се свържете с тях, уверете се, че документацията на фирмата ви е в отлично състояние.

Съвети

Не искам да ограничавам ентусиазма ви, ако сте решили да се занимавате с дропшипинг, но смятам, че е по-добре да го знаете предварително. Пътят към устойчив и доходоносен дропшипинг бизнес е дълъг. Предлагам ви някои съвети, които ще ви помогнат да развиете бизнеса си:

Започнете с продукт, от който се интересувате – по-лесно е да продавате продукт, от който разбирате и с който имате опит.

Не се конкурирайте единствено чрез цената – съсредоточете се в увеличаването на стойността за потребителя. Лесен за използване сайт, удобни условия и време за доставка, както и полезна информация, са неща, които добавят стойност и позволяват поддържане на по-добри цени. Бъдете креативни и изпробвайте алтернативите.

Изберете ниша – с това трябва да започнете. Проучете добре конкуренцията: на какви цени продават? С какво се различават? Имат ли утвърдени сайтове? Кои канали за продажби могат да се използват? Когато се утвърдите във вашата ниша, потърсете нови хоризонти.

Не очаквайте продуктите ви да се продават сами – привидно на очакванията, бизнесът онлайн е като всеки друг – отнема много време и усилия да стартираш, както и да го ръководиш. Повечето дни ще са изпълнени с много работни часове.

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Калоян Гаджев

Студент маркетинг. Интересувам се от технологии, web development и психология. Обичам дългите пътувания, изгревите на открито и Белгийската бира.

Оставете коментар

2 коментара

  1. Красимира
    2016-08-12 15:02:06 Reply

    Благодаря за инфото! Беше ми много полезно :)

  2. Томов
    2021-03-07 19:27:51 Reply

    Много полезно и интересно.