Новата тенденция на пазара в България е обединение на компании, което създава неизчерпаеми предпоставки за развитие
Интервю на управителите на две агенции, които се обединяват, за да предоставят пълно рекламно обслужване – Десислава Авджиева (Alternative Advertising) и Петър Дяксов (SEOMAX).
Защо решихте да направите тази стъпка към обединение на двете агенции?
Десислава: Не обмисляхме решението дълго. Двете компании са си партнирали през годините и знаехме какво може да предложи другата страна. Обединението дойде от желанието ни да предлагаме на българските бизнеси една по-цялостна и завършена услуга. В обединение двете компании могат да предложат пълен пакет от услуги за позициониране и популяризиране на един бизнес както онлайн, така и офлайн.
Петър: През годините фокусът на нашата дигитална агенция бе изцяло насочен върху изграждането на присъствие на нашите клиенти в интернет. Чрез това обединение ще бъде възможно да предложим цялостни и работещи маркетинг решения, които да обхващат директни и алтернативни маркетинг канали и така да помогнат на малки и големи компании.
Кои са плюсовете и минусите на „новата реалност“?
Десислава: Някои от плюсовете в новата реалност могат да се отчетат и като минуси в зависимост от гледната точка. Например след настъпването на Пандемията много хора започнаха да обръщат повече внимание на своята безопасност – това определено е плюс, но също така това се отрази на начина, по който пазаруват. Сега хората са много по-предпазливи и не правят спонтанни покупки, а първо се осведомяват задълбочено за продукта, преди да престъпят към покупка.
Петър: Онлайн търговията в България изживя своя възход и даде възможност за развитието на нови онлайн бизнес модели като доставката на хранителни продукти. Много от бизнесите осъзнаха важността, която дигиталният маркетинг предлага. Въпросът вече не е дали дигиталният маркетинг е нужен, а как да се възползват от него по най-оптимален начин.
(Въпрос към SEOMAX)
Не е ли демоде дигитална агенция да предлага и офлайн услуги?
Петър: Не мога да се съглася. Позиционирането на един бизнес може да става по много различни начини. Да, хората прекарват много повече време онлайн, но емоциите и изживяванията във физическия свят остават незаменими. Няма как да се изключат позитивите, които могат да се извлекат от офлайн реклама и различните събития, които могат да се организират според предпочитанията на клиента. Комбинация между онлайн и офлайн маркетинг може да създаде много по-дълга и устойчива връзка между бранда и клиента.
(Въпрос към Alternative Advertising)
Не е ли по-добре да наемете собствен екип за дигитален отдел?
Десислава: Възможно е да бъде и по-добре, но ще отнеме много усилия и време. Това ще изисква търсене на кадри, тяхното обучение, създаване на работни процеси, също така ще отнеме време, докато се напаснат с работата и с екипа. Експертизата и опитът се трупат с време.
Това може да бъде много дълъг процес. Докато в случая с обединението със SEOMAX, аз знам на какво са способни. През годините не един път сме си партнирали по различни проекти и съм сигурна в техния професионализъм и експертиза.
Как мислите, че ще се развие рекламният бранш?
Десислава: Рекламният бранш е много динамичен. Трудно могат да се дадат точни прогнози, но със сигурност можем да заявим, че онлайн рекламата ще търпи развитие в близкото бъдеще. Въпреки това ставаме свидетели на все по-иновативни начини за позициониране на офлайн реклами. Не можем да правим догадки, но както с повечето неща в живота, времето ще покаже.
Петър: Това, което наблюдаваме, е, че онлайн рекламата (за сметка на традиционните канали) става все по-скъпа и в един момент ще бъде трудно на компаниите да достигат до своите потенциални клиенти в интернет. Това ще създаде предпоставка, че маркетингът или трябва да бъде много повече резултатно-ориентиран, или много по-креативен, за да разбуди интереса на потенциалните клиенти в морето от реклама.
Какво считате, че е най-важното за устойчиво развитие?
Десислава: Всеки има различна дефиниция за устойчиво развитие. За нас това е комплекс от действия. Като например предлагане на качествени услуги, полагане на грижи към клиента, постоянно търсене на подобрения, които да се внесат в работния процес, събиране на обратна връзка, нови начини за привличане на клиенти и провеждане на инициативи в полза на обществото, тоест правене на бизнес и даване на принос в обществена полза.
Петър: Според мен най-важното нещо за устойчивото развитие на бизнесите е те да бъдат полезни и да дават стойност на своите последователи, потребители и клиенти. Чрез това те по-лесно могат да изградят устойчиви взаимоотношения, които да им гарантират дълъг живот и растеж.